جغرافیا

درس شیرین جغرافیا

جغرافیا

درس شیرین جغرافیا

  • ۰
  • ۰

گردشگری استان همدان

جاذبه های گردشگری استان همدان

جاذبه های گردشگری استان همدان

دشت میشان همدان، جهت مشاهده کامل عکس روی آن کلیک کنید

استان همدان به دلیل برخورداری از تنوع محیطی، چشم اندازهای جغرافیایی و آثار فرهنگی و تاریخی دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. در این استان بالغ بر ۱۸۳۱ اثر تاریخی و فرهنگی به ثبت رسیده است. برخی از شهرستان های استان دارای سابقهٔ بسیار طولانی تمدن و یکجانشینی هستند.

جاذبه های گردشگری
جاذبه های گردشگری استان را می توان به دو دسته جاذبه های طبیعی و جاذبه های فرهنگی و تاریخی تقسیم کرد.
الف) جاذبه های طبیعی
استان ما به دلیل تنوع آب و هوا، وجود کوهستان های مرتفع، دشت های سرسبز، چشمه ها و سراب های پرآب، رودهای فراوان و غارهای طبیعی جاذبه های طبیعی فراوانی دارد.

۱ غار علی صدر

غارعلی صدر یکی از بزرگ ترین غارهای آبی دنیاست. این غار در فاصلهٔ ۷۵ کیلومتری شهر همدان، در کنار روستایی به همین نام، در بخش گل تپه از توابع شهرستان کبودرآهنگ واقع شده است. این غار در ارتفاعات آهکی ساری قیه به وجود آمده و از اشکال کارستی به شمار می رود. منظرهٔ داخل غار بسیار بدیع، هوای آن مرطوب و ساکن است. روزانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و کشورهای دیگر از این غار شگفت انگیز که قابلیت قایقرانی دارد، دیدن می کنند که این امر موجب رونق فعالیت های اقتصادی و اشتغال در این ناحیه شده است.

سراب گیان (نهاوند)

۲ سراب ها
 سراب گاماسیاب: این سراب، از جمله چشمه های آهکی و کارستی می باشد که با آب فراوان از سرشاخه های اصلی رود کرخه است. این سراب در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی شهرستان نهاوند واقع شده است. سراب گاماسیاب، به علت گوارایی آب، پوشش جنگلی دست کاشت، آب و هوای دلپذیر و جادهٔ آسفالته، برای استفادهٔ گردشگران، بسیار مناسب است.
 سراب گیان: این سراب در ۲۱ کیلومتری غرب شهر نهاوند واقع است. که پس از آبیاری اراضی مسیر خود به رود گاماسیاب می پیوندد. سراب گیان به علّت آب فراوان و گوارا، پوشش جنگل طبیعی، آب و هوای دلپذیر و وجود بعضی تأسیسات رفاهی، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. نهاوند به خاطر ساختار زمین شناسی و سنگ های آهکی، سراب های متعدد دیگری چون، فارسبان، ملوسان، کنگاور کهنه، باروداب و… دارد.

۳ کوهستان الوند

این رشته کوه در بخش میانی استان واقع شده است. شهر همدان در دامنه های شمالی آن و شهر تویسرکان در دامنه های جنوبی آن قرار گرفته است. دامنه های شمالی الوند به دلیل چشمه ساران فراوان، چشم اندازهای گُل لاله در بهار، آب و هوای معتدل در تابستان، مناظر پربرف در زمستان، برای گردشگران، کوهنوردان و علاقه مندان به ورزش های کوهستانی، بسیار جذاب و دیدنی است.

۴ آب و هوا

تابستان های خنک و ملایم، زمستان های پربرف و اغلب سرد استان توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. درفصل تابستان بسیاری از مسافران برای گذراندن اوقات فراغت خود این استان را انتخاب می کنند.
از دیگر جاذبه های طبیعی استان می توان به تالاب فصلی آق گل در ملایر، چنار مسجد باغوار در تویسرکان با دو هزار سال قدمت، درّه های زیبا و خوش آب و هوا درسرابی، سرکان و آرتیمان تویسرکان، کوهستان مرتفع گری در نهاوند، باغات دربند و تالاب امام زاده پیرسلمان در اسدآباد اشاره کرد.

ب) جاذبه های تاریخی، فرهنگی
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، در تاریخ پر افتخار سرزمین ما، جایگاه ویژه ای دارد و گذشتهٔ پر فراز و نشیبی را پشت سر نهاده است. گاهی رو به آبادانی و گاهی آثار و بناهای ساخته شده، به تدریج رو به ویرانی گذاشته است. آ نچه امروزه در اختیار نسل کنونی قرار دارد، میراث گرانبهایی است که هر بیننده را به طرف خود جذب و او را با گذشتهٔ این سرزمین آشنا می کند. اکثر شهرهای استان، مانند: نهاوند، همدان، تویسرکان و ملایر دارای قدمت و سابقهٔ طولانی شهرنشینی اند. در این میان، همدان پایتخت اولین حکومت آریایی در ایران یعنی مادها است.
جاذبه های تاریخی
۱ آتشکده و تپۀ باستانی نوشیجان: این آتشکده در بخش جوکار شهرستان ملایر در بالای تپه ای مشرف به روستای شوشاب و شهرک صنعتی ملایر، از سه طبقه ساخته شده که طبقهٔ اول را به مادها، طبقهٔ دوم را به هخامنشیان و طبقهٔ سوم را به ساسانیان نسبت می دهند. این اثر، بنایی است از خشت و گل با دیوارهای ضخیم که در دوره های مختلف کارکردهای متفاوتی مانند آتشکده، معبد، پادگان و … داشته است.
۲ تپۀ باستانی هگمتانه: تپهٔ باستانی هگمتانه دارای نمایی خاکی به وسعت ۲۵ هکتار در دو طرف خیابان اکباتان واقع شده است، یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود. این تپهٔ باستانی متعلق به کاخ و خزانه های سلطنتی هخامنشیان و اشکانیان است. برخی از آثار کشف شده در تپهٔ هگمتانه عبارت اند از: جام زرّین منسوب به داریوش، جام زرّین منسوب به خشایار شاه ، لوح زرّین آریامنه ، نقش برجستهٔ شیر با لدار زرّین، خنجر و گرد نبند و …

۳ کتیب هه ای گنج نامه: در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در دامنه های کوه الوند و در مسیر درّهٔ عباس آباد، دو کتیبهٔ مشهور از دورهٔ هخامنشی، برسنگ گرانیت حک شده است. این کتیبه ها به سه زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی، به خط میخی نگاشته شده است. کتیبهٔ سمت راست به خشایارشاه و کتیبهٔ سمت چپ به پدرش داریوش هخامنشی منتسب است. مضمون هر دو کتیبه مانند سایر کتیبه های هخامنشی، درود به اهورامزدا و درخواست حفظ و نگهداری از کشور توسط او و نیز ذکر نسب شاهان هخامنشی است.

جاذبه های مذهبی: از جاذبه های مذهبی استان می توان به امام زاده ها و بُقاع متبرکه، مساجد جامع، مزارات و کلیساها اشاره کرد. این اماکن هم از نظر معنوی و هم از نظر سبک معماری مورد توجه گردشگران بوده و در بیش تر ایام به ویژه روزهای پنج شنبه و مناسبت های مذهبی، مورد زیارت و استقبال قرار می گیرند.

جاذبه های فرهنگی: استان ما که در آن شهر همدان به عنوان اولین پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین قرار دارد، همواره یکی از مراکز شکوفایی تمدن اسلامی محسوب می شده است. گذشته های علمی این استان جزء نمونه های کم نظیر در میان دیگر استان های کشور است. از این منطقه تعداد بی شماری دانشمند، فقیه، فیلسوف، عارف، شاعر و سیاستمدار برخاسته است.
شخصیت های معروفی مانند؛ عین القضات همدانی، بدیع الزمان همدانی، رشیدّالدّین فضل اللّٰه همدانی، شیخ الرئیس بوعلی سینا و باباطاهرهمدانی و… به نام همدان شناخته شده اند. امروزه اماکن فرهنگی این استان از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران است که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی جهت بازدید از آنها به این دیار سفر می کنند.
آرامگاه بوعلی سینا: ابن سینا یکی از بزرگ ترین مشاهیر فلسفه و طب است که آرامگاه او در میانهٔ میدان بوعلی همدان قرار دارد. بنای آرامگاه بوعلی از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی در ایران، یعنی گنبد کاووس (قابوس) طراحی و در سال های ۱۳۳۳  ۱۳۲۵ شمسی ساخته شده است. آرامگاه دارای کتابخانه و موزهٔ بسیار ارزشمندی از کتب خطی می باشد.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر: بابا طاهر، عارف، شاعر و دو بیتی سرای اواخر سدهٔ چهارم و اواسط سدهٔ پنجم هجری، معاصر طغرل بیک سلجوقی، بوده است که به دلیل بریدن از تعلّقات دنیوی، لقب عریان به او داده اند. مقبرهٔ او در میدانی به همین نام در شهر همدان، همه ساله پذیرای علاقه مندان و دوستداران شعر و ادب پارسی است.

مجتمع های فرهنگی  توریستی
این مجتمع ها با استفاده از تجمیع امکانات گوناگون و با هدف ارتقای سطح فرهنگ عمومی، حفظ آثار ملی و دینی، اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی، گذران اوقات فراغت، گسترش فعالیت های ورزشی  تفریحی و ارایهٔ امکانات رفاهی و خدماتی امروزه نقش زیادی در توسعه و رونق گردشگری در استان ما ایفا می کنند.
باغ موزۀ دفاع مقدس: جلوه ای از رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان و مردم غیور استان همدان در طول ٨ سال دفاع مقدس است که این مجموعه شامل، موزهٔ کلاسیک سپاه و بسیج، حرم شهید گمنام، دریاچهٔ مصنوعی، پارک دفاع مقدس، ادوات غنیمتی، آب نمای موزیکال، گالری شهدا، و صفه های عاشورا، سرداران و… است.
مجتمع تفریحی  ورزشی گنجنامه: امکانات: تله کابین، رستوران، دریاچهٔ مصنوعی، باغ گیاهان دارویی، اکادمی کوهنوردی، سنگ نوردی، سایت های تیرول، بانجی، اسکیت و…

مجتمع فرهنگی  توریستی بام ملایر: امکانات: پارک خانواده، پیست دوچرخه سواری، شهربازی، زمین های ورزشی، تیراندازی، اسکیت، هتل خشتی، تله کابین و …

مجتمع توریستی عباس آباد: امکانات: رستوران، سینما، دریاچه، آبشار مصنوعی، پارک، اقامتگاه، زمین اسکیت، پیاده روی و…


برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان همدان به تفکیک شهرستان


اسد اباد
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : کتیبهٔ آقاجان بلاغی، پل شکستهٔ خسروآباد (دورهٔ صفویه)، خانهٔ سید جمال اسدآبادی و موزهٔ مردم شناسی
جاذبه های مذهبی : امام زاده هادی (اسدآباد) مسجد سلطانی (بازسازی شده)، امام زاده پیر سلمان(ع)
جاذبه های طبیعی :باغات دربند،مانداب امام زاده پ یر سلمان،کهریز چنارعلیا و باغات اطراف آن، سراب گنبله، قله آلما بولاغ
بهار
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : سفالگری لالجین به قدمت ۷۰۰ سال، تپهٔ سیمین زاغه، کاروانسرای کاج، پل قدیمی مهاجران (خانم)، بوستان لاله
جاذبه های مذهبی : آرامگاه شیخ محمد بهاری
جاذبه های طبیعی :طبیعت سرسبز شهرستان در فصل بهار
تویسرکان
جاذبه های تاریخی و فرهنگی :تپهٔ باستانی بابا کمال، کاروانسرای شاه عباسی و پل تاریخی فرسفج، مدرسه شیخ علی خانی(دورهٔ صفویه)،قلعه اشتران، موزهٔ مردم شناسی ، قلعه ولاشجرد (بلاش گرد)
جاذبه های مذهبی : آرامگاه حیقوق نبی (حیقوق نبی)، آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی، مسجد جامع تویسرکان، امام زاده اسماعیل(ع) و امام زاده زیدبن علی(ع) امام زاده ناصر (ع)
جاذبه های طبیعی : چنار مسجد باغوار، دره های ییلاقی سرابی، سرکان، شهرستانه و فاران، باغ های آرتیمان، منطقهٔ حفاظت شده خان گرمز، غار آزاد،
فامنین
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : غار مصنوعی قلعه جوق (قبل از اسلام) حمام قدیمی فامنین، آب انبار شاه عباسی و کاروانسرای یاریم قیه (دورهٔ صفویه)
جاذبه های مذهبی :  امام زاده ازنا (عین و غین)
جاذبه های طبیعی : دشت سرسبز فامنین در فصل بهار
زرن
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : موزهٔ مردم شناسی رزن، بوستان ملت
جاذبه های مذهبی : امام زاده هود و امام زاده اظهر بن علی در قروه درجزین
جاذبه های طبیعی : چشمهٔ آب معدنی قینرجه، زیستگاه حیات وحش بغراطی (بوقاطی) ،قلّه بوقاطی
ملایر
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : آتشکدهٔ نوشیجان (دوره مادها)، تپه گوراب (جوراب)، متعلق به اشکانیان و ساسانیان، منطقه باستانی زیرزمینی سامن، برج سامن، یخچال میرفتاح و بوستان سیفیه، بازار ملایر و موزهٔ مردم شناسی لطفعلیان ملایر، مقبرهٔ سیف الدوله (دورهٔ قاجار)، بوستان کوثر
جاذبه های مذهبی : امام زاده عبدالله (ع) ملایر، امام زاده جعفربن علی(ع) روستای آورزمان
جاذبه های طبیعی : مانداب فصلی آق گل، کوه گرمه، زیستگاه حیات وحش لشکردر، غار دره فراخ روستای جوزان، غار سرد کوه روستای سلطان آباد
کبودرآهنگ
جاذبه های تاریخی و فرهنگی : قلعه باش قوتاران (دورهٔ ساسانیان) پل کوریجان (دورهٔ صفویه)، موزه مردم شناسی، بوستان آزادگان، حمام سنگی
جاذبه های مذهبی : امام زاده زبیده خاتون و ذوالفقار (ع) در کبودرآهنگ
جاذبه های طبیعی : غار شگفت انگیز علی صدر، غار سوباشی، غار سراب.
نهاوند

جاذبه های تاریخی و فرهنگی : تپهٔ باستانی گیان ۷۳ قرن قبل از میلاد، تپهٔ باستانی باباقاسم (دورهٔ اشکانیان)، آتشکده گره چغا، میدان تاریخی قیصریه، سرستون های معبد لائودیسه، مقبرهٔ نعمان بن مقرن، حمام حاج آقاتراب و موزهٔ مردم شناسی نهاوند (مرمت شده در دورهٔ قاجار) منزل آیت اللّٰه قدوسی، مقبرهٔ شیخ ابوالعباس نهاوندی (درب شیخ)، پل تاریخی زرامین (پل لاغه)
جاذبه های مذهبی : شاهزاده محمد و علی(ع) و مسجد جامع در میدان قیصریه، امام زاده ابراهیم(ع) در روستای دره ابراهیم، امام زاده مهدی و امام زاده دوخواهران (خیابان فجر اسلام)، امام زاده جعفر(ع) روستای کوهانی
جاذبه های طبیعی : سراب گیان و جنگل طبیعی اطراف آن، سراب گاماسیاب، سراب فارسبان، سراب کنگاور کهنه، سراب بنفشه، سراب باروداب و ملوسان، کوهستان گرو (گری) با زمستان های پربرف و تابستان های خنک، غار گاماسیاب، طبیعت زیبای دشت نهاوند در فصل بهار، تپه جنگلی ابوذر، چنار قدیمی سراب کنگاور کهنه با ۴۰۰ سال قدمت

همدان

جاذبه های تاریخی و فرهنگی :تپهٔ باستانی هگمتانه، کتیبهٔ گنجنامه، تپه مصلی، شیرسنگی (دورهٔ ا شکانیان)، آرامگاه بوعلی سینا و موزهٔ بوعلی، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و برج قربان(دورهٔ سلجوقی)، بازار و کاروانسراها (دورهٔ قاجار)، موزهٔ مردم شناسی همدان، موزهٔ تاریخ طبیعی همدان،

جاذبه های مذهبی : بقعهٔ ا ستر و مُردخای مورد احترام یهودیان است، کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل و کلیسای گریگوری ارامنهٔ همدان، شاهزاده حسین(ع)، امام زاده یحیی و امام زاده عبداللّٰه (ع)، امام زاده حسن(ع) در روستای وفرجین، امام زاده حسین(ع)، امام زاده اهل بن علی (ع) مسجد جامع همدان.

جاذبه های طبیعی : کوهستان الوند با دره های سرسبز و مناظر پر برف در زمستان، درّه مرادبیگ، درّهٔ عباس آباد و بوستان های متعدد در سطح شهر، غار بگلیجه در روستای سرخ آباد، غار آق قایا، دریاچهٔ پشت سدّ اکباتان، آبشار گنجنامه، پیست اسکی همدان(تاریک درّه)، مجتمع تفریحی سیاحتی عباس آباد.




منبع : gardesh.info
  • ۹۴/۰۲/۰۱
  • قائم تقی پور

غار علیصدر

همدان

گردشگری همدان

نظرات (۱)

kheili khoob bood az zahamate shoma mamnoonam

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی