جغرافیا

درس شیرین جغرافیا

جغرافیا

درس شیرین جغرافیا

  • ۰
  • ۰

جاذبه های گردشگری استان لرستان


جاذبه های طبیعی
سیمای طبیعی لرستان، از کوه های سربه فلک کشیدهٔ اشتران کوه و گرین و سفید کوه گرفته تا دشت ها و دره های سرسبز و پر آب، آبشارها و رودهای زیبا، همه و همه دارای چشم اندازهای زیبایی هستند که هر بیننده ای را به شگفتی و تحسین وا می دارد. در مجموع توانایی های طبیعی گردشگری استان لرستان در بخش های زیر قابل مطالعه است.
الف) گردشگری درمانی: در این نوع گردشگری گیاهان دارویی و چشمه ها ی آب معدنی اهمیت فراوانی دارند. استان لرستان با داشتن گیاهان دارویی متنوع و چشمه های آب معدنی، زمینهٔ مناسبی برای توسعهٔ توریسم درمانی دارد.
ب) گردشگری ورزشی: استان لرستان با دارا بودن پهنه های وسیع کوهستانی، رود خانه ها و دریا چه ها توانایی فراوانی در جذب افراد علاقه مند به ورزش ، کوهنوردی، ماهیگیری، شنا، قا یقرانی و... دارد.

ج) توریسم زمین شناسی(ژئو توریسم): این نوع گردشگری با هدف مطالعهٔ پدیده های زمین شناسی و جغرافیایی انجام می شود . استان لرستان با وجود پدیده های متنوع و زیبای زمین شناسی مانند: غارها، آبشارها، و اشکال فرسایشی محیط مناسبی را برای این گروه از گردشگران پدید آورده است.

د) اکوتوریسم: با توجه به چشم اندازهای زیبای استان مانند: کوه های سربه فلک کشیده ، پوشش گیاهی متنوع، سراب ها، دشت های وسیع، آبشارهای با شکوه و… هر ساله هزاران نفر برای گذران اوقات فراغت از مناطق مختلف کشور به استان لرستان مسافرت می کنند.

فهرست جاذبه های گردشگری و توانایی های طبیعی جذب گردشگری در استان لرستان

گردشگری درمانی

گیاهان دارویی

گل گاوزبان،خاکشیر، گل ختمی ، آویشن، کاسنی، گل محمدی بی دمش ک، شیرین بیان و..

چشمه های آب معدنی

چشمه های آبگرم گراب (کوهدشت)، گراب ایلرد (الیگودرز) ، چشمه های گوگردی روستاهای چم سنگر، کشور و کاکا شرف بخش پاپی. 

گردشگری ورزشی

کوهنوردی ماهیگیری  شنا  قایقرانی  اسکی

تقریباَ ۲۰ قلهٔ بالای ۲۰۰۰ متر در استان وجود دارد که یک قله بالاتر از ۴۰۰۰ متر (اشترانکوه ) و ۶ قله بالای ۳۵۰۰ متر می باشد. ۲۳ رودخانه در استان جاری است. حدود ۶دریاچه و ۱۵ تالاب در استان لرستان وجود دارد.

ژئوتوریسم

غارها و آبشارها
۱  علاوه بر غارها ی متعدد در لرستان ۱۳ غار با سابقهٔ تاریخی، ۷ آبشار در الیگودرز، ۴ آبشار در خرم آباد، ۱۳ آبشار در دورود و ۱ آبشار در افرینه پلد ختر وجود دارد.

زمین لغزش ها فرایندهای چین خوردگی و دگرگونی دریاچه های قدیمی

بزر گترین زمین لغزش جهان در دامنهٔ شمالی کبیرکوه در جنوب پلدختر رخ داده است . جاده خرم آباد  پلدختر دارای اشکال بسیار متنوع چین خوردگی است. و در جاده دورود  اصفهان زیباترین اشکال دگرگونی دیده می شود. انواع اشکال رود خانه ای و اشکال کارستی یا آهکی در استان وجود دارد . در برخی از دشت های استان آثار دریاچه های کواترنر دیده می شود.

اکوتوریسم

دریاچه ها و تالاب ها

دریاچه های گهر، کیو خرم آباد، تپه چغا، بوستان فدک و بیشه دالان شهرستان بروجرد.

کوه ها،تالاب ها، سراب ها دشت ها

20 قله بالاتر از ۲۰۰۰ متر، ۱۵ تالاب که ۱۲ تالاب در پلدختر و مابقی در بروجرد و الیگودرز می باشند. سرا ب های خر مآباد، بروجرد، دلفان و سلسل ه، کوهدشت، ازنا و دورود. ۲۲ دشت در محدودهٔ استان وجود دارد. دشت بلوران یکی از دشت های زیبا وتفریحی در استان است.دشت های الشتر، نورآباد، ازنا و سیلاخور از مهم ترین دشت ها به شمار می روند.

پارک های جنگلی ۱۳ پارک جنگلی.

زیستگاه های حیات وحش

١ مناطق تحت حفاظت سفید کوه، اشتران کوه. ٢ مناطق صید شکار ممنوع. ٣ ماهیان کور در روستای لون د ر بخش پاپی . ٤ مناطق کوهستانی مخمل کوه، سفید کوه، اشتران کوه، گرین و... .

جاذبه های مذهبی، تاریخی
لرستان به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان در جهان شناخته شده است. سابقهٔ تاریخی و آثار بر جای مانده در این سرزمین ، می تواند انگیزه خوبی برای توسعهٔ صنعت گردشگری در این استان باشد. برخی از این جاذبه ها عبارتند از:

قلعه فلک الافلاک
این قلعه که از زمان قاجار به این نام خوانده شده بر فراز تپه ای در بلندترین نقطه شهر خرم آباد واقع شده است. نام قدیم آن « دژ شاپور خواست » بوده و قدمت آن به دورهٔ ساسانی می رسد. آب مورد نیاز قلعه از چاهی به ژرفای ۴۰ متر که در میان قلعه وجود دارد تأمین می شود. این قلعه ، بر شهر خرم آباد کاملاً مشرف است و وسعت آن ۵۳۰۰ متر مربع است. فضای داخلی آن به چهار تالار نسبتاً بزرگ دو حیاط و تعدادی اتاق تقسیم شده است. کاربری آن در دوره های گذشته متفاوت بوده و در حال حاضر به عنوان موزهٔ باستان شناسی و مردم شناسی پذیرای گردشگران است.


لرستان سرزمین پل های تاریخی
پل کشکان: این پل با بیش از ۳۳۰ متر طول و ۳۰ متر ارتفاع یکی از بزرگترین پل های تاریخی ایران محسوب می شود این پل در زمان هخامنشیان بر روی رودخانهٔ کشکان ساخته شده و در ساخت آن از ساروج، سنگ و آجرهای مربع شکل استفاده شده است.
پل دختر: این پل در مسیر راه ارتباطی دو پایتخت شوش و هگمتانه ساخته شده، دارای طولی بیش از ۳۵۰ متر است .
پل شاپوری: این پل مربوط به دورهٔ ساسانی و از بزرگترین پل های تمام سنگی این دوره با بیش از ۳۵۰ متر طول است. دارای ۲۸ طاق یا دهانه بوده است اما امروزه ۶ طاق آن بر جای مانده است. این پل قسمت های غربی لرستان را به خرم آباد و از آن جا به خوزستان متصل می کرده است.
پل کلهر: این پل در زمان هخامنشیان با هدف ارتباط دو پایتخت شوش و هگمتانه ایجاد شده است. طول آن بیش از ۱۵۰ متر و ارتفاع آن به ۳۰ متر می رسد.
پل گاومیشان: این پل در زمان ساسانیان بر روی رودخانهٔ سیمره احداث شده و در بنای آن سنگ، ساروج و آجر به کار رفته است. طول آن به بیش از ۱۶۰ متر و طول بزرگترین دهانهٔ طاق این بنا حدود ۳۳ متر است، که یکی از بزرگترین طاق های جهان به شمار می رود.
مسجد جامع بروجرد: این مسجد زیبا و ب ینظیر چون نگینی در مرکز شهر ب اصفای بروجرد واقع شده است. زمان ساخت آن مربوط به عهد سلجوقی و یکی از که نترین مساجد غرب کشور است. بر اساس کتیب ه های موجود در زمان شاهان صفوی این مسجد دارای تزئینات آجری و کاشی کاری بوده است. گرچه مسجد جامع بروجرد دراثر حوادث گوناگون طبیعی آسیب دیده، اما هنوز شکوه خود را به عنوان یکی از نمون ه های فرهنگ و تمدن لرستان حفظ کرده است.

مسجد امام (سلطانی سابق): این بنا یکی از ارزشمند ترین و ممتازترین بناهای دورهٔ اسلامی در لرستان است. مسجد امام بروجرد دارای سه درگاه بسیار زیبا ست ، که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دورهٔ قاجاری تزیین شده است. طرح و نقشهٔ این بنا از مسجد امام تهران الگو برداری شده است . این بنا مربوط به دورهٔ قاجاریه (فتحعلی شاه قاجار) است. 

جاذبه های گردشگری مذهبی، تاریخی وفرهنگی استان به تفکیک شهرستان

خرم آباد تاریخی     قلعهٔ فلک الافلاک، بازارسرپوشیده، مناره، سنگ نوشته، گرداب سنگی، موزهٔ مردم شناسی، غارمنقوش دوشه، کاروانسرای گوشه، بابا طاه، غار کنجی، غارگرارجنه.
مذهبی              مقبرهٔ زیدبن علی، شجاع الدین خورشید، شاهزاده احمد، مسجدجامع  شاهزاده ابوالحسن، خانهٔ افتخارالاسلام، خانه مغیث الاسلام، خانهٔ آیت اللّٰه بروجر دی
بروجرد تاریخی        شاهزاده ابوالحسن، خانهٔ افتخارالاسلام، خانه مغیث الاسلام، خانهٔ آیت اللّٰه بروجر دی پل قلعه حاتم، خانهٔ طباطبایی
مذهبی                       امام زاده جعفر، مسجدجامع، مسجدامام
دورود مذهبی             امام زاده پیروالی
ازنا مذهبی                  امام زاده قاسم
الیگودرز مذهبی          امام زاده پیرامام، (اثر تاریخی، شیرسنگی)
الشتر تاریخی              درهٔ تخت شاه، پل کاکارضا، قلعه مظفری ( خط وشا)
نورآباد تاریخی              تپهٔ باستانی سیکوند، تپهٔ باستانی باباجان

مذهبی                        امام زاده ابراهیم (بابای بزرگ)
کوهدشت تاریخی        قلعهٔ کوگان، سیله، معبدسرخ دم لکی، نگاره های میرملاس و هومیان  پل سیاپله.
مذهبی                        امام زاده شاه محمد
پلدختر تاریخی                کاروانسرای چمشک  غارکلماکره  غارکوگان  پل پلدختر  پل گاومیشان  پل کلهرت
مذهبی                         امام زاده خوارزم بابا زید
دوره تاریخی                  پل کشکان  پیرشمس الدین




منبع : gardesh.info
  • ۹۴/۰۲/۰۲
  • قائم تقی پور

فلک الافلاک

لرستان

گردشگری لرستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی